Sidor

torsdag 28 december 2017

Va' bidde de då?

Ja det är väl så jag kan sammanfatta mitt försök till att sy julklänning!
Jodå, den blev klar till julafton - om man bortser från att jag bestämde mig för att den blev för trång! Så jag skippade att fålla ärmar och kjoldel.

Tyget är fint och modellen är det väl inget större fel på heller. Men trots att jag sydde efter samma mönster som den blå linneklänningen - så blev denna röda utan rörelsevidd i livet. Märkligt?! Ja klänningen hamnade i en hög i arbetsrummet tills den blev fotad i dag (därav alla skrynklor).
Men jag har beställt ett nytt mönster från AnnAnDesign och hoppas att jag kan använda tyget från kjoldelen..... Återkommer längre fram!
Innan jul åkte jag till stans enda tygaffär och handlade lite reatyger!
Jag fick en beställning av svärdottern att hon ville ha en tunika sydd. Hon drar lite större storlek än mig, så jag planerade för att sy i det blå/svarta tyget till henne. Men sen tänkte jag om..... och har sytt av de tyger jag fyndat tidigare. Men jag fick använda det svarta enfärgade från högen ovan. Svärdottern har inte provat tunikan ännu, så jag vet inte om storleken passar....
Men jag är jättenöjd med resultatet!! Mönstret är "Sunday Morning Tunic/Dress" från
Sewingheart Design
Alla julklappströjorna då?? Jag lyckades pricka in storlekarna perfekt! Freja och Siri testade sina "hästtröjor" redan på julafton. Och Alva, Jacob och Tristan hade sina de andra juldagarna.
Jag har pusslat med mönsterdelarna och tygerna, så jag har verkligen utnyttjat maximalt av tyget. Det har bara blivit smårester kvar. Men jag har köpt på lite mer mönster - det har varit rea nu runt jul!
Så vad händer nu? Jo, jag fick en beställning på joggingbyxor till Tristan. Det är vad jag håller på med just nu. Annars är det ganska lugnt vid symaskinerna......

Däremot har stickorna fått jobba lite. Vi hade två lugna nätter innan jul så det blev många varv stickade på mannens 46:or! Lite filmtittning i veckan har gjort att de vuxit ännu mer.
Tänkte sticka skaften så långa som garnet räcker till..... Och med två jobbnätter framför mig så kanske de blir klara i år?
Misstänker att detta blir årets sista inlägg......

Gott Nytt Handarbetsår 2018!



Inga kommentarer: