Sidor

söndag 3 september 2017

HÖST - på riktigt!

Alla semesterdagar är nu förbrukade och september månad har börjat, så då måste det vara höst! Känns ju lite tungt efter den här sommaren som inte riktigt fyllde målet för en sommar. Men jag är trots allt nöjd med mina ledigheter. Vi har sett mycket och vi har gjort en del. Vi har inte cyklat så mycket som vi hade velat. Men det är bara att "gilla läget". Vad vi hittat på hittar ni på vår Husbilsblogg.
Stickat har jag gjort. Kanske inte lika mycket som jag brukar. Däremot har jag stickat större saker, som en kofta till mannen.

Tretton nystan av Drops Lima gick åt. Det är en blandning av ull 65% och alpaca 35%. En blandning som jag kan sticka med utan att få "kill" i halsen.
När koftan var klar började jag på ett par sockor, även de till gubben min. Garn köpte jag i Ribe när vi var på hemväg från sommarsemestern. För jag hade inget sockgarn med mig!!! Hur jag nu kan åka iväg utan garn till sockor? Jag har ju alltid ett par sockor på stickorna......
Nu får mannens sockor åka med till jobbet, så de blir färdiga någon gång. Sen har jag börjat sticka en kofta i lingarn som legat till sig i min stash. Garnet är BC LINO och - ja, det är stumt att sticka med! Koftan heter Slanted Sleeven av Ankestrick. Mönstret finns att köpa på Ravelry. Mönstret har varit lite knepigt att komma in i. Inte så att det är svårt eller dåligt skrivet. Utan bara annorlunda upplagt och jag hade svårt att förstå upplägget. Har väl tappat en del hjärnceller nu när jag passerat de 60!
Jag har faktiskt kommit en bit på längre än vad som syns på bilden. Ärmarnas maskor är satta på tråd och nu stickar jag fram och bakstyckena. Så det finns hopp om en färdig linkofta - till nästa sommar!
Innan jag började på koftan fick jag sug på att sticka en sjal. Det blev ju favoritmönstret av Evelyn A. Clark: Shetland Triangle Lace Shawl  Jag har gjort 6 av de 11 rapporterna som mönstret innehåller. Men jag stickar i tunt lacegarn så det blir till att göra den större.
Ja och så har jag hoppat på en en Sock Knit a long! Det är Henrietta's garn och kläder som har startat upp den. Håller på från 1/9 till 31/10. Som sagt så har den börjat och jag har inte valt mönster ännu.... Men jag har en plan! Återkommer när jag bestämt mig.

Sen har jag investerat i ny Cykelhjälm. Med inbyggd varningstriangel! Behövs kanske nu när man närmar sig pensioneringen?? Varning för "Livsfarlig tant på Elcykel"!
Åh så har vi flyttat hem till lägenheten...... Bestämde oss hastigt och lustigt innan jag skulle börja jobba efter senaste semestern. Jodå det gick raskt att få med det mesta hem..... men innan allt är på sina platser igen!
Det har ju blivit inhandlat "lite" garn under sommaren. Så var det med det där "köpstoppet"!
Bland annat var vi i Halmstad och då besökte jag Irene på "Nystan & Härvor". Alltid lika trevligt att slänga några ord med henne. Dessutom hade hon REA på Suri Alpaca från Sandens garn. Ja då blev det garn till en "Skappelgensere" då. Tio nystan ljuvlig alpaca (och ett mönster) följde med hem.
Så nu är det bara att ta tag i alla planerade projekt!

Till nästa gång: - Ha de'!!

PS. Ser att jag redan bloggat om en del av mina projekt.... men det bjuder jag på!

Inga kommentarer: