Sidor

söndag 1 januari 2017

Gott Nytt Stick-År 2017!

Ja, då har vi passerat både Julen och Nyåret!
Både jul och nyår har gått i sjukdomens tecken..... Sonens familj tillbringade hela julen med kräksjuka, vanlig influens och som avslutning - halsfluss! Stackarna. Dotter ramlade av hästen och fick tre brutna revben och hjärnskakning, på Juldagen. Så vårt julfirande som vi skulle haft på Annandag Jul - blev av förklarliga själ inställt! Men det blir ju jul igen!!!
Natten till Nyårsafton fick jag köra mannen till Akuten - med svåra magsmärtor. Det visade sig vara en inflammerad gallblåsa!! Oj, oj vad han är dålig - alltså på riktigt! Just nu ligger han hemma med starka smärtstillande tabletter och väntar på prioriterad operation i närtid! Om han inte får feber vill säga - då blir det akutoperation.
Nyårsafton firade mina föräldrar 60-årig Bröllopsdag. Vi samlades hos min bror och åt lite gott tillsammans med min syster och föräldrarna. Ja mannen låg ju hemma och sov efter 1½ dygns vaka med magsmärtor.
Exotisk Planka bjöds det på. Perfekt att äta mitt på dagen, så det fanns plats för kvällens mat också.
Ja, nu blev det inte så mycket mat ätit hos oss...... Men jag fick i alla fall i mig en bit oxfilé och någon Hasselbackspotatis och god gräddsås. Mannen provsmakade bara maten.... Får väl hoppas han får operationen snabbt, så han får matlusten tillbaka.
Allt det här har ju gett mig en massa sticktid! Så inget ont utan det har något gott med sig!
Mannens Islandströja är nu klar! Och den blev så fin. Passade perfekt dessutom.
Det blev inte mycket trådar att fästa. Vilket är positivt....

Även jobbsockorna är nu klara. Jag stickade så långt 50 gram (210 m) räckte och fick ett par sockor med halvlånga skaft.
Sockorna är stickade i Arwetta Classic från Filcolana.
80 % Merinoull och 20 % Nylon, superwash.
Sockorna är nu visningsex hos Henrietta's Garn och Kläder.

När nu alla påbörjade projekt är klara, så har jag lagt upp till NördicKnitting's Mysteriemössa2016! Kan ju säga att jag ligger lååångt efter, Men vad gör det?
Stickar med stickor 2,0 mm! Så det tar tid. Dessutom bestämde jag mig för att sticka tvåfärgad resår! Man måste ju prova något nytt?! Jag har påbörjat första mönsterbården och det blir faktiskt riktigt snyggt...... Det är kul att sticka flerfärgsstickning, men det är ju inget jag gör framför TV:n. Så då var jag tvungen att lägga upp den där Cowlen som jag repat upp tidigare. Så nu är den på gång med grövre stickor. Blir nog bra till slut.
Höll på att glömma - jag har anmält mig till en KAL på Facebook! Sticka koftan Polly, av Linnéa Öhman. Har nog tänkt att jag ska sticka den i det svarta Alpacagarnet som jag fått. Tänker mig att ta två trådar av det, annars blir det nog för tunt. Får väl börja med en provlapp.....!
Och så har jag tänkt testa att sticka med Rauma Finull! Har köpt mönstret Lysa/Shine, av Pia Kammeborn. Två nystan i olika färger fick jag med mig från Henrietta's när jag lämnat sockorna .
Tror inte jag kommer att bli sysslolös under 2017. Känns som stickåret börjar bra!

SES!


1 kommentar:

Henrietta sa...

Aj gallsmärtor är vidrigt! Hoppas han snart får sin operation! Ni har verkligen haft otur denna julen och nyåret! Men nu kan det väl bara bli bättre!

Jag stickar också en Polly ;) fint mönster och bra med hjälp!

God fortsättning!
Kram Henrietta