Sidor

måndag 7 november 2016

Nyöppning!

Äntligen var det dags för nyöppning av min LYS! Den största händelsen det här året, för en garnnörd som mig! Hann förbi en snabbis på torsdagskvällen, öppningsdagen, innan min sykurs. Måste ju önska Henrietta lycka till. Men nu är hon igång och affären heter Henrietta's Garn & Kläder. Platsen är gamla Ull & Lull's lokal, eftersom hon tog över affären med garn och inventarier. Fräschat upp det hela har hon gjort och dessutom tagit in nya spännande garner. Tycker ni ska göra ett besök!!
I lördags var det finfrämmande i butiken! Jag hade tagit ledigt från mitt nattjobb, för att kunna gå dit! Sockgurun #tantulltuss, var där och signerade sin bok. Åh vad det var roligt att träffa henne och vi fick en lång pratstund om ditten och datten i stickning. Tack Henrietta för att du gjorde det här möjligt.

#tantulltuss med sin bok.
Henrietta och #tantulltuss

Henrietta med alla #tantulltuss sockor
Vill du spana in mer från Henriettas butik så kan du läsa mer här. Tack för att jag fick låna några bilder - glömde helt bort att ta egna kort!
Inköp blev det ju också. Både garn och "bra att ha"-grejer!
Filcolana arwetta classic : nytt sockgarn från Danmark med 80% merinoull och 20% nylon, 50 gram/210 m. Number one hemp: 100% hampa, 50 gram/95 m, tre härvor. Har länge velat testa hampa, så nu är det väl bara att hitta ett projekt.......


Den här korta rundstickan - till att sticka sockor med - är ännu en sak jag tänker testa! Men det blir nog svårt att överge magic-loop?!
Den här var ju bara så fiin! Garnskål av Åsa Olofsson! Fanns ju inget behov av den mer än ett "måste bara äga den"!! Svindyr!! Men det fick svida........

Veckan för övrigt då?
Det har väl varit som vilken annan novembervecka! Regn, regn och lite mer regn. Och så den obligatoriska blåsten! Med andra ord ingen höjdarvecka - vädermässigt!
Men äntligen har jag börjat sy min klänning i linnetyget! Hoppas, hoppas den blir bra?! Tyget är ganska tjockt/grovt, men linne blir ju bättre/mjukare ju mer man använder det....... Två gånger är det kvar på kursen, så jag får lägga på en rem nu om den ska bli klar!
Whippetkoftan är snart klar. Jag har börjat sticka ärmresåren på sista ärmen nu....... Men den ska var runt 18 cm lång - så det tar en stund innan jag kan maska av.
Jobbsticket det växer det också. 3 color cashmere cowl stickar jag på. Men jag glömde att läsa mönstret noga...... så den blir ju inte riktigt efter anvisningarna! Men vem säger att man måste följa mönstret????
Det blir nog bra i slutänden ändå!

Det har varit lite tomt i köksfönstret utan Orkidéer! Så nu har jag återställt ordningen! Tre nya har flyttat in. Köpta vid olika tillfällen, när jag hittat färger som jag vill ha.
Nu är det fullt i köksfönstret igen. Jag har ju en del novemberkaktusar där - och det börjar ju bli dags för blomning, så det kan bli riktigt färgglatt i köksfönstret!

Nej, nu blir det lite Svt-Play och resårstickning!
Ha de' gott!!




Inga kommentarer: