Sidor

måndag 18 augusti 2014

....och tiden den går!

Så har ännu en vecka av min långsemester passerat! Och resan har gått söderut i rasande fart....
Städerna längs ostkusten har vi lagt bakom oss.










Gävle fick en snabbvisit! Och bara sådär, hittade jag en garn affär! Klart den måste inspekteras.....

Och naturligtvis fanns det ju garn som ville följa med hem!
Har ju samlat på mig "ett antal" sjalmönster, så det här garnet får bli en sjal så småningom. Vi åkte vidare och stannade på camping i Älvkarleby över natten.
I år var maken inte svår att övertala att ta en tripp in till Huvudstaden! Åh, det var många år sedan vi var där. Resan gick längs "Jungrukustvägen", till Norrtälje, som var en positiv överraskning. Med en stadskärna med gammal bebyggelse längs ån.

Även i Norrtälje har de garn! Äntligen fick jag tag på garn, så jag kan sticka min "Arvingen" klart!
Men eftersom jag varit utan ullgarn, så har de där "gladsockorna" äntligen blivit klara...












De är ju inte exakt lika i mönstret, men så blir det när man tar en tråd utifrån nystanet och den andra inifrån. De är stickade samtidigt med magic-loop. Garnet är "Super SOXX" cotton stretch color. Och det har väl gått åt ca 75-80 gram. Köpte garnet i Höganäs i maj, men jag kommer inte ihåg vilket företag som sålde det......
Ja,ja. Vi kom till huvudstaden och Långholmens Husbilscamping. Perfekt när man vill besöka Gamla Stan. Det blev promenerat och cyklat  de två dagarna vi stod ut med all trängsel. Vi återkommer gärna och tar ett par dagar till i staden, men vi väntar nog nåt år eller så. (Bilder finns på Husbilsbloggen om någon skulle vara intresserad.)
Efter Stockholm bestämde vi oss för att åka tvärs över landet mot Mariestad. Men vi mellanlandade i Mariefred. "Sm i gatumusik" pågick när vi kom dit. Trevligt att strosa runt och lyssna på alla duktiga (och en del mindre duktiga) musikanter. Gripsholm slott och den Smalspåriga järnvägen besöktes.

Ångloket som drog alla gamla vagnar har trafikerat "Krösnabanan" som finns i mina hemtrakter! Men numera är den en cykelled och del av Blekingeleden.
I går kom vi till ett regnigt Mariestad! Men idag har det bara varit mulet, så lite promenerat har det blivit. Besök i garnbutik, utan shopping!! Det går det också. För i morron har jag bestämt att vi tar en tur förbi Kampes Spinneriprodukter i Ullervad! Hoppas det är värt det!??

SES!!

Inga kommentarer: