Sidor

söndag 11 maj 2014

NU BLOMMAR DET!!!

Körsbärsblommorna är förbi, så nu är det dags för Äppelträden att skruda sig. Oh jisses vad blommor det är på träden!! Helt otroligt. Sen är det ju alla prydnadsbuskar i trädgårdarna som "står i blom"! Ja man skulle ju vara ledig "mellan Hägg och Syren"! Fast då hade man ju fått börja jobba nu, för Syrenerna har börjat blomma de också!
Är tiden ur led???
Synd är att allt går så fort! Snart är det där vårliga, hänförande förbi. Det där som jag vill njuta av länge......
Bokskogarna i omgivningarna är som finast nu, ljust gröna. Där hittade jag Liljekonvaljer i knopp! Och Blåbären har också blommor! Blir det inga frostnätter, så kanske det blir mogna blåbär till Midsommar?

På stickfronten lite nytt! Sockor nummer två till mannen, har passerat hälen, så nu är det bara att sticka skaften!! Sen har jag haft lite svårt att bestämma vad jag mera ska sätta på stickorna! Hur svårt kan det vara?? Jag hade ju tänkt mig en Eeek av det fina lingarnet jag fick i Hemlisbytet. MEN mitt garn är för tunt, så jag har fått leta efter något annat att sticka! På Ravelry finns det ju hur mycket som helst att välja på! Till slut bestämde jag mig för att sticka en Molly. Ett svenskt mönster, av Mia Edvardson, med samma princip som i Tant Koftas Uppifrånochner-kofta. Det blir lite matematik innan man kommer igång! Stickade några varv i går kväll. Men jag får sticka lite mer innan jag kan mäta och se om min matematik stämmer med verkligheten!! Spännande, eller inte!?

Sommarvärmen kom av sig, och har ersatts av regn och rusk. Trots det blir det en och annan kortare solstund med stickningen.
Men vindarna är kalla, så några längre stunder blir det inte, innan fingrarna blir stela av köld! Men vi njuter så länge det går.

SES!!

2 kommentarer:

Eva Hudin sa...

Siv, kompostgaller är utlagda lite här och var. Men år av hundar som grävt och haft sig har gjort marken ojämn. Inte helt lätt att klippa gräset över gallren. Men annars är idén god!

Eva Hudin sa...

Hoppsan, nu mullrar det. Tor far fram över himlen!