Sidor

lördag 22 mars 2014

Vandyke socks.

Ja, så heter mönstret som jag stickat mina tå-upp sockor efter. Mönstret finns i en "bok" som jag köpt för flera år sedan. Boken är ju egentligen en box, med lösa mönsterblad. Typ samma system som man hade receptsamlingar på i slutet av 70-talet! (Hu, så gammal jag blev!!) Nog om detta! Sockorna är i alla fall färdiga! Maskade av resåren men "elastic bind off", från boken "Cast On - Bind Off",  Lesslie Ann Bestor.
Avmaskningen blev perfekt och sockorna sitter som en smäck på mina fötter.
Så mjuka och sköna, så jag vill inte ta dem av!
Garnet som förbrukades var bara 53 gram! Med andra ord så räcker mitt "hemlis"-garn till ett par sockor till!!
Ett färdigt projekt och 50 gram garn förbrukat, ger lite klirr i sparbössan. Ska bli spännande att se hur mycket det blir på ett år.
Efter att sovit klart i går, tog jag hundarna på en kortare promenad, för att väcka mina slumrande sinnen! Vi gick längs ån. Till Zeldas förtret fick hon inte vara lös, för jag ville inte ha Gräsand till kvällsmat!
Om blickar kunde "döda", hade jag nog inte suttit här nu!! Smällar man får ta....

I går kväll kom första ledtråden på en av MKAL:en. Så straxt ska jag dyka ner i garnförrådet och välja garn! Vilken lycka.....

Hoppas ni också får en fin lördag.......

1 kommentar:

Pysselfarmor sa...

Å så fina sockor! Vårsockor kanske....och den där boken är himla bra!

http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/