Sidor

måndag 11 mars 2013

Vårvindar friska??

Helgen började precis som tidigare helger det här året. Dvs hagmarksrestaurering! Vi kämpade i snålblåst och snöglopp hela lördagen med ett stort buskage slån och annat taggit (hagtorn bl.a).
före
efter











I går tog vi vilodag. Det behövdes.
Märkligt nog infann sig en lust att använda symaskinen! Förutom att det blev lite gjort, så hittade jag min instruktionsbok till symaskinen! Den letade jag efter i höstas...... Jag hittade också min "knappsamling" som varit försvunnen sen vi flyttade till lägenheten för 2 år sedan! Det är svårt när saker fått nya platser......
Förutom sånt där tråkigt som att lägga upp byxor, så fick jag sytt en ny liten "stickpåse". Hittade den på nätet, Japanese-knot-bag. Lite pilligt var det att få ihop den, men jag blev nöjd med resultatet.










Rymmer ett litet stickprojekt, typ sockstickning.


Fick också gjort en förvaring till mina korta strumpstickor.










Köpte ju ett helt set bambustickor på Tradera för ett tag sedan och de har legat i en hög på skrivbordet sedan dess. Men nu är det ordning och reda. Känns riktigt bra.

Trots den pinande nordanvinden och flera minusgrader, tycker jag att det är dags att locka fram våren. Så idag åkte nya vårgardiner upp i köksfönstret. Genast kändes det som om det var lite mer vår i luften.

Så mycket stickat har det inte blivit i helgen. Sjalen ligger i träda medan jag funderar på om den ska repas upp, eller om jag ska sticka den färdigt?? Ska kanske göra ett annat mönster, en "Pyttipanna" t.ex.?? Den får ligga till sig, som ett UFO tills jag bestämt mig.
Men jag måste ju ha något att sticka, så nu funderar jag på att använda garnet som jag köpte från Madejas (för länge sedan), till en "Tant Kofta"-kofta. Det får nog bli just en sådan kofta, "uppifrånochner". Jag har i alla fall börjat, med att nysta garnet! Och jag invigde min garnvinda och nystmaskin idag: Vilken lyx, det gick i ett huj, att få tre härvor till nystan!
Konstaterade att det är olika nyanser på de helblå nystanen, så jag får se hur jag kan få ihop det. Vill minnas att det är Madejas Fin, så det bör räcka med dessa tre härvor á ca 400m till en kofta. Jag ska i alla fall börja med att sticka en provlapp.......

Ha en bra vecka!
SES!!

1 kommentar:

Eva Hudin sa...

Men vad du är i farten, med både det ena och det andra. Det vackra köksfönstret inspirerar mig, men det får vänta. Det är lite visset här, jag är så där trist "försjuk" innan det (vad det nu är) bryter ut.
Vackra dagar kalla nätter, än har vintern oss i sitt grepp.
Take care!
/Eva