Sidor

tisdag 18 december 2012

Nu kan det bli jul!

Julgranen är på plats sen Lucia och alla julklapparna är fixade, utom en. Känns väldigt bra, för nu väntar två jobbnätter med efterföjande "sovdagar", och då blir inget gjort, mer än hundrastning.

På stickorna har det bara blivit lite småsaker. Sådant som kan bli färdigt snabbt. Testade att sticka ett "hårband", efter tips hos Manduzana stickar. Det var snabbstickat och enkelt. Men jag stickade med lite för tunt garn, så det blev alldeles för litet. Kommer att sticka ett nytt, men i dubbelt garn då. Lagom stort arbete att ha med på jobbet. Lovikkavantar är också snabbstickade. Tjockt garn och grova stickor, så går det undan.
Här kommer bild på ett par färdiga:
Stickade i "Lovisa" från Garngrossiten. Det är ett blandgarn ull/akryl (maskintvättbart), så jag har inte "ruggat" upp dem. Tror ändå att de kommer att värma några frusna händer i vinter.
Äntligen har sjalen, som legat färdig sedan innan sommaren, kommit på blockning!!
En "Shetland triangle lace shawl", stickad i Drops Alpakka.  Kommer inte ihåg vilken grovlek på stickor jag använde, men jag tror det var 3½mm. Till sjalen som jag stickar nu (samma mönster, men garnet är Fame Trend paljett), använder jag stickor 5mm. Det blir faktiskt bättre. Hoppas få den klar till helgen...... Det är tänkt att båda ska hamna i Tomtens säck, så jag får allt lägga på ett kol med sjal nummer två.

Tyvärr har det vackra vintervädret ersatts av flera plusgrader, regn, dis och dimma! Den lilla snö som är kvar är inte längre vit, utan smutsgrå. Ser riktigt trist ut. Nu får det gärna regna någon dag till, så allt det grå försvinner. Sen gör det inget om det kommer kyla och snö igen. Jag gillar riktig vinter!!

Hoppas ni får en fin tisdagskväll.
SES!!


1 kommentar:

Unknown sa...

Du är en ängel ! Jag säljer garn från garngrossisten men har inte tänkt på att man kan sticka vantar av Lowisa. Så nu hinner jag göra lite vantar. Tusen Tack för tipset. Önskar dig en mysig dag kram Beijan