Sidor

tisdag 1 november 2011

Österlen.

I söndags tog vi oss en tur till ett våra favoritställen: Haväng. Vi brukar gå på det angränsande Ravlunda Skjutfält, men det var avstängt i söndags. På delar av skjutfältet pågick vallhundstävlingar!! Jisses vad det kryllade av Border Collies!
Vi tog en annan runda än den vi brukar, men det har ingen betydelse för miljön är lika vacker åt vilket håll man än går!
 Vid parkeringen skymtar Vandrarhemmet mellan träden.
 På väg mot havet, vaktar den här "gynnaren"!
Hundarna fick fnatt, när de insåg hur mycket sandstrand det fanns att springa på!! Efter spring blir man ju törstig!
Värkeån har sitt utlopp i havet, här vid Haväng.
Vi fortsatte vår vandring i riktning mot Stenshuvud. Vi gick uppe på strandängar, där det var bekvämare att gå. ALLA kaninhålor skulle undersökas och så var det tvunget att provsmakas en del "pellets" också!!


Tyvärr var inte vädrets makter med oss, men det regnade i alla fall inte!!
Det blev en härlig promenad och tillbaka i bilen somnade hundarna gott, efter allt spring, och vi passade på att ta fram vår fikakorg. Bättre eftermiddag kunde det knappast bli.

Hösten visar sig från sin färgstarka sida. Men temperaturen är inte höstlik, 11-12 grader varmt! Men jag klagar inte, tids nog blir det kallt!
Det är fullt av löv som flyter i ån, för många av träden är helt bara nu. När jag vaknade i eftermiddag, tog vi oss en promenad längs ån, hundarna och jag. Vintertiden gör att det skymmer fort, så snart är det väl mörkt när jag vaknar efter jobbnätterna!!

Sticket går framåt! Femtimmarskoftan är klar, så när som att det ska monteras knappar! Dotterns mohairtröja ska också monteras och sen stickas runt halsen. Sen har jag visst den där tomten jag stickade i somras, den ska också monteras..... Regiasockorna är snart klara. Har passerat hälen (för andra gången) på sock nr två. Så visst finns det hopp! Tänk om det hade varit lika roligt att fästa tråda och montera ihop, som det är att sticka!!! Då hade nog alla arbeten varit klara i en handvändning?!
Jag får väl göra ett ryck och montera mina färdiga arbeten........ Men i natt får sock nr2 följa med till jobbet!!

På återseende.



6 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Håller med dig, montera, sy ihop och fästa är inget roligt.
Vilken härlig utflykt ni har haft.
Kram!

Eva Hudin sa...

Härliga höstbilder! Det var alldeles för längesedan jag var på Österlen. Långa stränder fyller kroppen med sprittande glädje. Mika far runt som en liten tok, fort iväg och vänder tvärt och kommer farande som en kanonkula mot mig. Hon är helt klart en ensamhund. Men hur ska jag få henne att sluta nafsa på vissa andra hundar.
Ja, vilka underbara dagar vi haft en tid, milda, ljumma, det är bara att njuta.
Ha det!

Anita sa...

Förstår att ni gillar det området, ser härligt ut för både två- och 4-benta. Och perfekt dessutom att det finns "godis" efter vägen:)
Det är en skön känsla att se dem så trötta och nöjda efteråt.

Hedvig sa...

Men gud så vackert! :)

Helena, Quince och Otto sa...

Underbara bilder! Har puttrat mycket motorbåt och fågelskådat i dina trakter. Och plockat mängder med champinjoner på skjutfältet. Tack för hälsningen på min blogg!

Min tråd sa...

Härliga höstbilder. Känner höstlugnet!